torsdag 25. mars 2010

Land Down Under

Det er ikke bare å bare å få tid og internett tilgang til å skrive blogg når man er på tur, men her kommer en ”litt” forsinket oppdatering av solfyllte Australia 
Vi brukte ca en måned i Austalia, hvor vi reiste oppåver langs østkysten.
Vi startet turen i Sidney, der vi hadde ca 5 dager til en uke. Vi hadde på forhånd bestilt 15 netter på et utrolig bra hostel, kaldt YHA. Agenten vår fra Kilroy hadde klart å gjøre en feil da han bestilte for oss, så vi måtte bli i byen litt lengre enn forvenet. Men det gjorde oss ingenting. Sidney var en flott by, med mye å se og oppleve. Vi brukte mya av tiden på å vandre rundt i byen, se operahuset, gå i parken, drikke øl på Darling Harbour og bruke litt penger på et koselig marked i nærheten og slappe av på Bondi Beach. En av kveldene der gikk vi på Event kino (som btw var en utrolig flott kino) hvor vi så Avatar i 3D. Annbefales på det sterkeste hvis ikke du har sett den!
Vi var også så heldige at vi havnet midt i Mardi Gras, noe som var utrolig gøy! Vi så en stor parade (som varte i flere timer) som besto av alt fra disneyfigurer, traktorlesber, transvestitter og halvfeite menn i SM drakter…
Planen vår var egentlig å stikke innom Melbourne, men vi fant fort ut at vi hadde for knapp tid. Så vi beveget oss i stedet nordover langs østkysten mot Brisbane. Sammen med YHA pakken hadde vi også bestilt busspass med Greyhound bussene, som var slik at vi kunne kjøre så mye buss vi ville under hele oppholdet vårt.

Vi bestemte oss for å dra videre fra Sidney til en liten by som heter Coffs Harbour for noen dager. På bussen ble vi kjent med to jenter, Katarina fra Sverige og Andrea fra Tyskland. Da vi kom til Coffs, stresset vi litt emd å finne frem til YHA hostelet, men vi fikk hjelp av en koselig lokal dame, som kjørte oss bort dit. Det viste seg at hostellet lå et godt stykke lengre borte enn hva vi hadde blitt fortalt, og med all bagasjen ville det tatt oss hele dagen. Hostelet vi kom til var rimelig greit. Ikke helt standarden vi var vandt med etter Sidney, men mye bedre enn hva vi hadde sett tidligere på turen. Vi fant fort ut at Coffs Harbour ikke akkurat var den mest fartsfyllte byen, og etter ett besøk på den lokale puben, fant vi fort ut at to netter var mer enn nok. Men vi endte opp med å ha mye gøy sammen, og fant tidlig ut at vi ville reise videre sammen etter Coffs opp til Byron Bay som var neste stopp.

Dagen før vi dro til Byron Bay ville vi booke hostel på nettet, men siden det var helg så var alt fullbookket. Vi bestemte oss for å ta sjangsen alikevel, selv om vi så måtte ende opp med å sove på stranden. Da vi kom til Byron Bay fant vi ut at dette ikke var noe problem i det hele tatt. Ved hjelp av noen hyggelige mennesker i informasjonskontoret ved bussplassen, fikk vi booket oss inn på et greit hostelt kaldt Backpackers Inn – Byron Bay. Vi bestemte oss for å booke for to netter, slik at vi kunne se hvordan det var der. Vi endte opp med å bli der i ei uke, og skulle gjerne ha blitt lengre. Byron er helt fantastisk!
Hostelet var ok i seg selv, men det som gjorde det så bra var beliggenheten ved stranden og menneskene som bodde der. Det var litt mange skandinaviske mennesker der, men det må man nesten vente seg i Byron Bay. Vi kom på rom med to hyggelige gutter fra østlandet, Anve og Mats, som vi hang mye sammen med i Byron. Andrea skulle møte en mann hun hadde blitt kjent med tidligere på reisen, så hun splittet vi dessverre lag med her.
Vi hadde mye gøy. Camilla tok dykkerlappen som tok ca 5 dager, mens Kristina brukte dagene sammen med Mats og Anve i Nimbin og Katarina på stranden. Vi hadde også en svipptur opp på et nydelig fyrtårn, hvor vi så soloppgangen, og Kristina klarte å løpe på en kenguru…
Nimbin var utrolig spennende! Det er en liten hippie by utenfor Byron Bay, hvor alle tar det med ro og nyter livet. Etter en festival på 70’tallet ble en rekke av festivalgjengerene igjen her og startet ett nytt og idyllisk liv. Det er en opplevelse å dra dit, og da må man nesten besøke byens museum og snakke med de lokale som bor der. De har mange historier på lager. Etter Nimbin besøkte vi en hippiefyr som bodde langt ute i sin selvlagde regnskog. Her satt vi på verandaen på huset hans og spiste vannmelon og macadamien nuts. Det var utrolig koselig og en spesiell opplevelse. Byron Bay har et av Australias 6 beste dykkersteder,” julian rocks marine reserve”. Å dykke der var helt fantastisk og annbefales på det sterkeste! Livet under vann her var utrolig kult og man så alt fra store til små haier, gigantiske havskilpadder, rokker og mindre og fargefulle fisker. Det var ikke billig, men absolutt verdt pengene.  Dykkerinstruktørene der var og fantastisk kule og gøy var det når vi dro ut på byen og feiret siste dagen av kurset. I og med at det ikke var lov med drikkeleker på hostelet der vi bodde, så måtte vi jo bryte reglene og ta et vors før vi dro ut. Dette var utrolig morsomt, og vi fikk smakt Goon for første gang…
Noe som må oppleve er søndagsmarkedet, som ligger på en slette rett ved sentrum. Her finner man alt mulig rart, mat, bilder, ting, klær, frisør, smykker og hyggelige mennesker.

Det var utrolig hardt å dra fra Byron Bay. Byen er full av fantastiske mennesker, koselige kafeer og stemningen er på topp. Det hele er veldig hippie inspirert og harmonisk. Det er lett å føle seg hjemme her.

Men vi måtte videre, og neste stopp var Surfers Paradise. Etter å ha splittet opp med våre nye venner, skulle Surfers vise seg å bare bli en større skuffelse. Vi hadde forventet oss noe alla Byron Bay, men det vi kom til var kakseby nummer en! Alt var for fint, for upersonlig og for langt fra hverandre. For å handle mat måtte vi ta en lang og dyr buss inn til sentrum, noe som passet oss dårlig. Pga syklonen var havet for villt til at vi kunne surfe og bade der, noe som var utrolig skuffende. Så vi endte opp med å skikke i butikkvinduene i sentrum og dra til et badeland en time utenfor sentrum. Det var utrolig gøy der, men ikke helt verdt pengene. Men vi fikk en opplevelse.

Skuffet dro vi videre til Brisbane, hvor vi måtte vente et par dager på Fredrik, som skulle komme å møte oss. Her traff vi igjen på Katarina, og vi var så heldig å bli kjent med ei utrolig søt jente fra Canada som hette Rebecca, og en del andre herlige mennesker. YHA i Brisbane var utrolig flott! Byen Brisbane i seg selv er ikke så utrolig spennende, men vi brukte dagene produktivt. Vi var så heldige å være i byen under St.Patricks day, hvor vi feiret irskt vis på en irsk pub, meg Guiness i den ene hånda og lua i den andre. Det var knall!
På vei hjem fra den irske puben, datt vi tilfeldigvis innom en karaokebar hvor vi til”tilfeldigvis” havnet på senen og sang Aqua – Barbiegirl. Noe som skulle vise seg å være rimelig flaut da vi dagen etter så filmen som ble tatt opp av oss. Men gøy var det!
Camilla fikk endelig smakt på kenguru, noe som var veldig godt men hun fikk litt dårlig samvittighet dagen etterpå…
Neste dag var vi i Australlian Zoo (Steve Irwing’s park). Noe som var helt fantastisk, og en av de beste dyreparkene vi har vært i! Her kunne du kose med koalabjørnen og bokstavelig talt kline med kenguruer. Noe som ga oss en rekke kule bilder! I tillegg hadde de et krokodilleshow, som var ganske artig å få med seg. Og den største og feiteste slangen noen av oss noen gang kunne forestillt oss!!!
Det var hardt å dra derfra…
Som de filmelskerene vi er, måtte vi unne oss ennå en dag på kino. Denne gangen var det Alice i eventyrland - 3D som sto for tur.

Da Fredrik endelig annkom Brisbane flyplass, plukket vi han opp og dro videre til et sted kalt Rainbow Beach. Her var det ingen hostellrom ledig, så vi endte opp på et litt dyrere Bed’n’Breakfast. Noe som skulle vise seg å bli en fantastisk deilig kveld, men både Taco, film og utrolig gode senger.
Planen for de neste dagene var å dra til Fraser Island. Verdens største sandøy. Opplegget gikk ut på at du havnet i en gruppe, hvor hver grupe fikk en egen bil utstyrt med mat, telt, bensin og det som trengtes for å overleve på en øde øy i tre dager (uten guide).
Dette skulle vise seg å bli en livsopplevelse, med en gruppe som ikke var lik noen annen. Gruppen besto av oss tre norske, Sabine fra Østerrike, Sebastian fra Tyskland (aka. Schnörkeltesting), Damien og David fra Irland, Maria fra Danmark og Joei fra Sverrige. Vi var blant annet innom Indian Head, et strandet skipsvrak, Lake McKenzie og Lake Wobby. Alle stedene var verdt å se. En annen sak på Fraser var dingoer. Vi hadde fått nøye gjenomgang om hvordan vi skulle takle situasjonen med sultne dingoer, men uheldige som vi var kom vi midt i parringstiden. I tillegg har dingoene blitt veldig agressive det siste året, og dette resulterte i at vi ikke kunne campe på noen av de planglagte ommrådene som egentlig skulle være ”safe zone”. Blant annet hadde den ene stedet hadde det kvelden før vi skulle sove der, verdt 7 angrep på mennesker. Hvor de blant annet hadde kommet inn i teltene og lignende… Noe annet som også skulle gjøre oppholdet vårt litt vanskeligere, var at en syklon rammet Fraser akkurat den helgen vi var der, men vi merket ikke annet enn et kraftig uvær den første natta da syklonen passerte. Siden vi var i utkanten av den var det ikke så ille.
Dette var bare med på å skape litt mer action, og spenning.
Mye action og dramatikk var det siden vi hele tiden måtte følge tidevannet, og finne camper før det ble mørkt. Men dette ga oss bare et lite adrenalinrush, og var bare med på å løfte hele opplevelsen. Det var litt spesiellt å se bilder av alle bilene som hadde blitt tatt av strømmen på Fraser Island og skyllt opp på Rainbow Beach. Heldigvis var ikke vi en av dem.
Det var en utrolig opplevelse, og da vi kom hjem dro synet av all sanden som vi hadde dradt med fra Fraser oss tilbake til minnene fra den Namibiske Ørkenen.
Det var godt med en dusj.
Dagen etter dro vi tilbake til Brisbane, der vi for tredje gang på denne turen inntok kinosalen, hvor vi så The Hurth Locker. Vi var også på besøk i en koalapark, noe som var helt greit, men klarte langt ifra å måle seg opp med Steve Irwings Zoo. Men vi måtte jo vise Fredrik de søte koalabjørnene og kenguruene.

Siste dagen i Australia måtte vi tidlig opp for å rekke flyene våre til Fiji. Vi har følt at vi har fått utnyttet tiden i Australia godt, selv om vi gjerne skulle vært der lengre. Vi har jo bare sett en liten del av store Australia. Det var herlig, men vi følte oss klare for å se resten av verden :)